Skratku UX by sme mohli opísať zlatým pravidlom “náš zákazník, náš pán” v digitálnom význame. Chceme predsa, aby sa návštevník našej webstránky cítil príjemne, aby sa na stránke vedel intuitívne zorientovať a našiel to, čo hľadá. Pod kvalitným UX si môžeme predstaviť webstránku orientovanú na užívateľa a jeho pozitívnu skúsenosť.
Pojem “UX” – user experience zaviedol v 90-tych rokoch vtedy zamestnanec Apple, Don Norman. User experience doslova znamená používateľský zážitok alebo skúsenosť.
V dnešnej digitálnej dobe internetoví užívatelia nemajú čas ani trpezlivosť. Na webe je tak veľa informácií a možností, že dnešným užívateľom stačí iba niekoľko sekúnd, aby sa rozhodli, či ich váš web zaujal. Prvý dojem je nesmierne dôležitý, preto je “home page” stránky alfou aj omegou vašej prezentácie na webe.
UX dizajn je dnes už (takmer) nevyhnutnosťou
Pod UX spadajú aktivity ako prieskum cieľovej skupiny, dizajn stránky, prototyp, scenár riešenia, atď. Primárnym sledovaným cieľom sú pocity a dojmy osoby, ktorá interaguje so systémom, či už sa jedná o aplikáciu, stránku na webe alebo softvér.
Pozitívne UX by malo spĺňať nasledovné atribúty:
- Responzívny webdesign – vaša stránka sa prispôsobí zariadeniu, na ktorom je otvorená
- Vizualita – stránka musí popri funkčnosti aj lahodiť oku užívateľa a zároveň ladiť so značkou
- Pozitívny feeling – vytvorte stránku, z ktorej budú zákazníci odchádzať spokojní
- Intuitívne ovládanie – nechcete, aby sa užívatelia na vašej stránke stratili a radšej znechutene stlačili krížik
Aký dopad môže mať UX na váš biznis?
Strategický UX dizajn má potenciál dosiahnuť až 400%-ný nárast konverzií a každé investované euro do UX má návratnosť od 2-100 eur. Viac štatistík spojených s user experience a jej dopade na podnikanie môžete nájsť v článku 40 Fascinating UX Statistics.
Už aj malá zmena vie ovplyvniť nákupné správanie návštevníkov vášho webu a celková pozitívna “user experience” vie prirodzenou a správnou formou ovplyvniť ich správanie na vašom webe. Kvalitné UX zanechá v zákazníkovi dobrý pocit, čím zvyšuje celkovú hodnotu brandu. V konečnom dôsledku UX šetrí užívateľom čas a podnikateľom peniaze.
zdroje: